Viltlax

Jag vet, jag är helt gaaalen i lax! Men det här är min absoluta favorit fisk recept. Jag brukar tigga och be hemma för att vi ska äta det här. Hehe, nej, men nästan!

Det här tar knappt 30 minuter att tillaga. Servera med pressad potatis och kokta grönsaker.


VILT LAX
Vilt- och kantarellfond ger den vilda smaken. Det blir också gott med kalvfond om du inte har viltfond hemma. Lingonsylt för såsen mer vild än tam, och jag tycker att sylten är ett MÅSTE!

För 4 personer:
ca 600 g laxfilé
1/2 tsk salt
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 msk konc vilt- och kantarellfond ( eller viltfond, spelar ingen större roll faktiskt)
2 msk lingonsylt ( gärna lite mer till och med :D)
1 krm svartpeppar
1 tsk timjan

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.
2. Blanda grädde, fond, sylt, peppar och timjan. Häll över laxen.
3. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter.
4. Servera laxen o såsen med pressad potatis och kokta grönsaker.


                                                  575934-6



Suuper Gott! Jag ber er att i alla fall testa receptet och lämna kommenterar om vad ni tyckte!

Vi hörs snart

// Anastasia

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag som inte brukar gilla fisk överhuvetaget ska absolut testa detta!!!

2008-05-23 @ 21:25:18
Postat av: Agnes

Jag ska absolut testa detta, jag gillade ditt förra fiskrecept du gav mig förut xD

2008-05-23 @ 21:26:32
URL: http://aggness.blogg.se
Postat av: Fanny

jag brukar inte heller tycka att fisk är något vidare men när agnes gjorde detta hemma slickade jag nästan tallriken ren, ASGOTT! ;) xP

2008-06-12 @ 11:56:52
URL: http://lillaany.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0